Saturday 21 September 2013

Setup Windows Vista


Ketika menjalankan Setup program Windows Vista, anda harus mengetahui informasinya bagaimana cara melakukan setup dan konfigurasi Windows Vista.  Perencanaan secara menyeluruh sebelum melakukan setup Windows Vista akan membantu anda untuk mengatasi berbagai masalah didalam setup. Pemahaman konfigurasi akan sangat membantu untuk memastikan setup itu sudah tamat atau belum.
Sebelum anda melakukan setup untuk Windows Vista, anda harus mengetahui beberapa hal yang perlu diketahui :
  • Periksa terlebih dahulu keperluan sistem apakah sudah memenuhi syarat.
  • Periksa compare-tibility software dan hardware anda
  • Tentukan berapa banyak dan besarnya partition
  • Tentukan workgroup atau domain untuk network
  • Menyelesaikan beberapa setting selama didalam proses setup.
Setelah anda sudah yakin, mari kita lanjutkan ke langkah seterusnya untuk memulakan proses setup.

Mulai Proses Setup
Langkahnya, masukkan DVD Windows Vista anda ke dalam DVD Drive anda kemudian Reboot/Restart komputer anda. Kemudian akan terpapar proses loading setup.




Paparan GUI dibahagian Setup Program
Tidak seperti windows XP,  Windows Vista tidak memiliki phrase teks yang terlihat dari proses setup dan paparan langsung menuju ke mode Graphical User Interface (GUI). Setelah beberapa saat, paparan pertama akan anda lihat seperti ini :




Kemudian pilih butang next kecuali anda ingin mengubah konfigurasi bahasa, masa dan jenis papan kekunci. Biarkan semua setting ke default kecuali pada bahagian masa ubahkan kepada bahagian dari negara mana anda berasal. Kemudian tekan butang Install Now.




Setelah beberapa saat anda akan disuruh untuk mengisi product key / serial number.




Masukkan product key / serial number yang anda perolehi dengan membeli cd-dvd windows vista tersebut, biasanya terdapat dibahagian cover disk. Dan klik butang next. Kebiasaanya product key / serial number yang diperolehi sudah ditetapkan untuk anda pada penggunaan windows, pilih untuk vista ultimate...




Anda harus menyetujui syarat lesen diatas dan klik butang next. Kemudian anda harus memilih Type Custom (Advanced) :




Paparan upgrade tidak aktifkan terlebih dahulu jika setup ini dilakukan pada komputer baru atau tanpa sistem operasi. (Tidak mempunyai sistem operasi) Tahap berikutnya iaitu proses memilih partion untuk setup. Oleh kerana komputer dengan hardisk yang baru dan belum diformat sebelumnya, anda akan diberikan pilihan untuk membuat partion baru. Atau partion sebelumnya akan dihapus atau membuat tambahan partion yang lain. Klik saja pada butang advanced untuk memaparkan pilihan seperti gambar dibawah ini :




Oleh kerana kita tidak melakukan tambahan apapun, sekarang tinggal tekan butang apply. Selanjutnya setup akan membuat partion di semua ruang disk yang ada dan diformatkan.




Proses setup akan mulai menyalin data dari DVD ke hardisk anda.




Setelah puas anda  menunggu, proses setup akan melakukan pengecaman untuk melakukan update untuk sistem operasi. (waktu yang diperlukan bergantung dengan spesifikasi hardware komputer anda) Setelah itu komputer anda akan restart secara automatik.




Akhirnya setelah penantian yang panjang dimana proses setup sedang konfigurasi sistem. Sekali lagi setup Windows Vista akan mengira waktu yang diperlukan sesuai dengan kemampuan hardware komputer anda.




Dibahagian ini, anda akan diminta untuk memasukkan username dan password untuk pertama kali.




Apabila anda tekan butang next tanpa memasukkan password, maka sistem akan meminta untuk dimasukkan password dan amat sangat disarankan untuk memasukkan password dan pilihan password yang kompleks dan setidaknya minimum 7 karakter atau lebih seperti gabungan huruf dengan angka dengan besar kecilnya huruf sangat sensitif. Selain itu pilih paparan foto anda, tetapi pilihan ini boleh anda lakukan pada bahagian control panel / username and password nanti. Kalau ingin diganti, pilih salah satu dengan mengisi nama dari komputer anda. Kemudian secara automatik program akan membuat padanan dasar username yang anda pilih di pilihan sebelumnya tetapi anda boleh menggantikannya nanti. Selain itu anda boleh juga memilih background untuk paparan dekstop anda.




Nota : Setting ini sangat penting untuk dibuat jika komputer anda memiliki akses ke internet dan hendak melakukan update Sistem Operasi Vista anda dengan menggunakan Microsoft Windows Update (Automatic Updates)




Langkah selanjutnya pilih setting Time Zone dan kemudian pilih lokasi anda :




Akhirnya sudah selesai setup windows Vista.




Setelah menunggu beberapa lama dan beberapa paparan promosi, anda akan melihat proses lingkaran yang berputar dimana proses paparan Windows Vista untuk kali pertama. Setup sedang melakukan pengecamam hardware dan kupayaan komputer yang terdapat atau yang dipasang pada komputer anda.




Paparan untuk masuk ke window vista akan muncul




Windows melakukan setup desktop untuk anda, Windows melakukan update pada perisian e-mail




Paparan untuk windwos vista yang pertama kali sudah muncul dan anda sudah boleh memulakan penggunaan windows ataupun memasukkan apa-apa perisian tambahan yang dirasakan perlu untuk anda




Selamat Mencuba...

PakarPC No 23-1, Block A, No 2 Jalan Langkawi 53300 Setapak Kuala Lumpur FB:facebook.com/thepakarpc Hotline:1800-88-7508

0 comments:

Post a Comment