Tuesday 27 January 2015

AWAS Pengguna Handphone Samsung

Spare-Part Dileraikan




Baru-baru ini, saya cuba untuk membaiki handphone yang rosak, jadi saya telah pergi ke sebuah kedai di daerah Kuala Lumpur, nama kedai tersebut terpaksa dirahsiakan untuk kepentingan bersama. Saya menggunakan handphone jenis Samsung Galaxy Note 2, untuk makluman semua, handphone jenis Samsung ini memang selalu rosak, jadi parts ataupun barang gantian untuk handphone jenis ini amat sukar didapati dan amat mahal. Jadi apa yang dia orang buat?

Apabila diperiksa handphone ini, mereka mengatakan yang logic board untuk handphone itu telah rosak, dan perlu digantikan dengan logic board yang baru. Anda perlu berwaspada jika juruteknik tersebut mengatakan yang logic board anda perlu ditukar, ini kerana ada beberapa parts atau barang gantian yang masih boleh digunakan akan dirembat.

Apa yang perlu anda buat?

Minta juruteknik tersebut meleraikan handphone itu dihadapan anda, dan anda perlu juga bertanya, apa yang menyebabkan handphone itu rosak, atau apa sebenarnya yang telah rosak? Dan anda juga perlu mengambil gambar dibeberapa bahagian logic board tersebut, seperti dibahagian hadapan dan bahagian belakang, ini kerana untuk memudahkan anda membuat perbandingan jika perkara ini berlaku kepada anda.

Dibawah ini saya lampirkan untuk pengetahuan semua dibeberapa bahagian logic board.

Model: Samsung Galaxy S3




Jika anda mempunyai sebarang masalah, ataupun pertanyaan, bolehlah anda menghubungi saya di nombor hotline dibawah. Saya akan cuba membantu sebaik mungkin.

PakarPC Kolej 10, Universiti Putra Malaysia, 43400 UPM Serdang, Selangor Darul Ehsan
FB:facebook.com/thepakarpc Hotline:1800-88-7508

0 comments:

Post a Comment