Tuesday 22 January 2013

Fail Hilang


      Fail Hilang
Pelan Tindakan Dan Cadangan

a)   Jangan biarkan komputer berada di atas talian (on-line) jika tidak digunakan, dan log off komputer sebelum meninggalkan pejabat;
b)   Dilengkapi pintu akses yang kukuh;
c)    Hanya pegawai sahaja yang mempunyai akses  yang dibenarkan masuk. Pegawai yang dibenarkan adalah pegawai Unit Rangkaian, Keselamatan ICT, Pusat Data dan Korporat;
d)   Antara langkah yang telah dikenalpasti dan dilaksanakan bagi melindungi perisian sistem dan pangkalan data adalah proses backup dan restore.
e)   Penetapan lokasi simpanan backup ini adalah untuk memastikan data-data kritikal/penting masih boleh diselamatkan jika berlaku kerosakan atau kemusnahan secara fizikal, contohnya jika berlaku bencana seperti kebakaran, banjir dan sebagainya.
f)    Backup sistem aplikasi perlu dibuat sekurang-kurangnya sekali bagi setiap keluaran versi terbaru dari masa ke semasa mengikut peraturan yang ditetapkan semasa perisian itu dibangunkan atau diperolehi atau mengikut garis panduan yang dikeluarkan dari masa ke semasa. Faktor ketahanan dan jangka hayat media storan perlu diambil kira dalam menentukan kekerapan backup.

PakarPC No 23-1, Block A, No 2 Jalan Langkawi 53300 Setapak Kuala Lumpur
FB:facebook.com/thepakarpc Hotline:1800-88-7508

0 comments:

Post a Comment