Thursday 25 July 2013

XAMPP

  
 XAMPP ialah sebuah aplikasi yang dapat merangkum beberapa aplikasi server sekaligus.

XAMPP adalah singkatan dari :

    X : multi platform, bisa Windows, Linux, Mac OS, maupun Solaris
    A : Apache HTTP Server
    M : MySQL Database Server
    P : PHP Scripting Language
    P : Perl Scripting Language

 Berikut ini beberapa aplikasi server yang dirangkum pada XAMPP :

1. Apache HTTP Server

Apache HTTP Server merupakan aplikasi untuk server web yang popular di dunia, Apache yang dipaketkan oleh XAMPP ini, terdapat dalam dua modul pengolah pengaturcaraan di sisi server (server-side scripting), iaitu PHP dan Perl.
Kegunaan :
-Install Aplikasi
-Penggunaan Web Server
-Pengaturcaraan Website Programming

2. MySQL Database Server

Seperti apache memberikan kemampuan sebuah web server pada komputer, dan PHP memberikan kita mengendalikan sebuah website dinamik yang menggunakan bahasa pengaturcaraan PHP. Namun aplikasi pangkalan web tidak boleh diinstall jika sebuah database server belum selesi atau server pangkalan data yang sesuai. Database server diperlukan untuk menyediakan penyimpanan data secara terstruktur, efektif, dan efisien. MySQL yang dipaketkan dalam XAMPP merupakan aplikasi server database yang mumpuni, dan banyak digunakan pada aplikasi berpangkalan web. Bahkan banyak website besar dengan trafik yang tinggi memanfaatkan MySQL untuk penyimpanan pangkalan data. Ketahui Flickr, Facebook, Wikipedia, Google, Nokia dan YouTube  yang secara rasmi mereka terdedah kepada penggunaan laman web MySQL sebagai pangkalan data pelayan.

 3. FileZilla FTP Server

FileZilla FTP Server merupakan aplikasi untuk server FTP (File Transfer Protocol), yang membolehkan kita berkongsi file secara lebih selamat, terstruktur, dan tanpa pembatasan jumlah sesi sambungan had. walaupun serupa, pada prinsip FTP (membekalkan di port 21) berbeza dengan Windows File Sharing (membekalkan di port 445). Dengan FileZilla Server kita boleh membuat pengguna dengan home folder terpisah dan memiliki kata laluan masing-masing, sehingga sesuai untuk koleksi tugas pengguna setiap hari.



PakarPC No 23-1, Block A, No 2 Jalan Langkawi 53300 Setapak Kuala Lumpur FB:facebook.com/thepakarpc Hotline:1800-88-7508

0 comments:

Post a Comment