Friday 19 July 2013

BIOS POST

POST merupakan satu langkah ujian yang dijalankan oleh komputer untuk memastikan ia memenuhi keperluan sistem dan semua perkakasan komputer yang dipasang boleh berfungsi dengan baik sebelum ia memulakan proses booting. Jika ujian POST itu memenuhi kriteria keperluan komputer tersebut, ia akan menghasilkan sekali bunyi beep sebagai signal supaya pengguna tahu yang komputer tersebut telah lulus didalam ujian itu dan akan melakukan proses booting dan seterusnya login ke dalam windows, terdapat juga beberapa pengeluar komputer BIOS yang menghasilkan bunyi beep 2 kali untuk tujuan ini.

Komputer BIOS AMI
AMIBIOS adalah sejenis BIOS dikeluarkan oleh American Megatrends (AMI). Banyak pengeluar motherboard popular telah menggunakan AMIBOS-AMI ke dalam sistem mereka.

Tedapat juga pengeluar papan induk yang lain telah mencipta perisian BIOS berdasarkan sistem AMIBIOS yang asal. Signal beep dari komputer BIOS AMIBIOS yang dihasilkan itu mungkin sama seperti yang sebenar ataupun mungkin berbeza sedikit. Berikut adalah signal beep BIOS AMIBIOS yang berkemungkinan boleh berlaku.



Komputer BIOS AWARD
Award BIOS dikeluarkan oleh Award, ia kemudiannya diambil oleh Phoenix Technologies. Berikut adalah signal beep AMI BIOS yang berkemungkinan boleh berlaku, oleh sebab terdapat pengeluar komputer BIOS yang lain jadi signal ini mungkin juga berbeza-beza. Jika terdapat isu-isu perkakasan dimana ia boleh diperbetulkan, satu mesej arahan BIOS akan muncul.



Komputer BIOS IBM
Berikut adalah signal beep AMI BIOS yang berkemungkinan boleh berlaku, oleh sebab penggunaan BIOS ini digunakan oleh model komputer yang berbeza-beza, jadi signal ini berkemungkinan juga berbeza-beza.



Komputer BIOS Phoenix
Phoenix BIOS dikeluarkan oleh Phoenix Technologies, kebanyakkan papan induk moden menggunakan Phoenix BIOS didalam sistem mereka. Berikut adalah signal beep BIOS Phoenix yang berkemungkinan boleh berlaku.






PakarPC No 23-1, Block A, No 2 Jalan Langkawi 53300 Setapak Kuala Lumpur FB:facebook.com/thepakarpc Hotline:1800-88-7508

0 comments:

Post a Comment